Ricinolja 2.0

Ett av mina mest besökta inlägg på bloggen är det om ricinolja. Som jag tidigare nämnt räknas en ”studie” på en person inte som en giltig studie och jag skulle vilja förtydliga vissa saker som jag visst glömde ta upp i det inlägget.

En bra fransdag en varm kväll i ett somrigt Berlin.

”Vadå glömde? Du ska ju kunna sånt här vetenskapsgrejs!” — Ja, men ibland är det svårt att ha koll på alla parametrar. Att särskilja dessa blir dessutom svårare i en ”studie” som är såpass liten att den bara omfattar en person.

Genetik. Jag har alltid haft hyfsat långa ögonfransar, men de har blivit mycket längre sedan jag började använda ricinolja. Har du inte generna för långa ögonfransar kommer du troligtvis inte automagiskt få superlånga fransar av ricinolja.

Ricinolja kan hjälpa, men kommer inte förändra dina genetiskt förutsättningar.

Stress. Stress påverkar inte bara hjärnan. Det påverkar hela kroppen. En vanlig bieffekt av för mycket stress är att tappa hår — över hela kroppen. Detta innefattar självklart även ögonfransarna. Om du vill ha långa fina ögonfransar: försök minimera din stress. Lättare sagt än gjort, ja. Tro mig, jag vet. Mvh, sjukskriven för stress. Stress är kroppens fight or flight response. För att få ner stresshormonerna i kroppen behöver du röra på dig. Fight. Or. Flight. Jag tappar ALLTID ögonfransar som om det vore vår och vinterpälsen ska av när jag går igenom stressiga perioder. (Ja, jag tappar allt annat går också. Mina en gång imponerande armhålor ser rätt… klena ut idag)

Det var ju supertaskigt av mig att inte nämna detta tidigare men jag tänkte faktiskt inte på det när jag skrev det första inlägget. Nu kanske ni bättre förstår vikten av att skilja på riktiga vetenskapliga studier och ”anekdotiska bevis”. En vetenskaplig studie på en person skulle aldrig godkännas.

Sorry, my bad.

En del säger även att de inte märker någon skillnad alls, medan andra, likt jag, säger att de märker stor skillnad. Resultaten varierar alltså kraftigt. Det finns mycket anekdotiska bevis för att ricinolja påskyndar hårväxt, men inga vetenskapliga bevis som backar dessa påståenden. Å andra sidan finns det vetenskaplig backning för att rosmarinolja hjälper hårväxten. Coolt. Jag ska läsa på mer om detta om intresset finns.

Har du testat ricinolja? Till håret? Ögonbrynen? Fransarna? Armhålan, kanske? Hur funkade det för dig?

Det var allt för denna gång. Över och ut!

/Luvan

Lämna ett svar